STATUT PRZEDSZKOLA 166 W WARSZAWIE
Rozdział 1
Informacje o Przedszkolu
- 1 Przedszkole nr 166 w Warszawie, zwane dalej Przedszkolem, jest publicznym przedszkolem wielooddziałowym z siedzibą przy ulicy Grochowskiej 309 / 317.
- 2 Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Stołeczne Warszawa z siedzibą przy ulicy Plac Bankowy 3/5.
- 3 Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem pełni Mazowiecki Kurator Oświaty z siedzibą przy ulicy Aleje Jerozolimskie 32.
- 4 Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 166 w Warszawie;
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola nr 166 w Warszawie;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycielki Przedszkola nr 166 w Warszawie;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci w Przedszkolu nr 166 w Warszawie;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Stołeczne Warszawa;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 166 w Warszawie;
- radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć organ przedszkola, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Przedszkola nr 166 w Warszawie;
- radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców w Przedszkolu nr 166 w Warszawie.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
- 5 Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, wzmocnione i uzupełnione zadaniami profilaktyczno-wychowawczymi zawartymi w programach wychowania przedszkolnego.
2 Celem ogólnym Przedszkola wynikającym z przepisów prawa oświatowego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
- Celami Przedszkola w szczególności są:
- dbałość o integralny, wszechstronny rozwój dziecka, zarówno poznawczy jak i emocjonalny, społeczny i moralny oraz ochrona przed przemocą i przejawami nieprzestrzegania norm społecznych;
- promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom w ramach realizacji zadań o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
- wspieranie potencjału rozwojowego każdego ucznia, w tym wspomaganie uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz stwarzanie im takich warunków rozwoju, aby aktywnie i w pełni uczestniczyli w życiu szkoły i środowiska;
- wdrażanie do funkcjonowania społecznego uczniów z niepełnosprawnością, w tym budowanie ich tożsamości, autonomii oraz poczucia godności, które pozwoli na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby;
- wspieranie uczniów w rozwijaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień;
- umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- upowszechnianie i wdrażanie zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia, w tym kształtowanie zdrowego stylu życia, zwiększenie aktywności fizycznej dzieci oraz poprawa sposobu odżywiania;
- zapewnieniu dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu z uwzględnieniem zasad promocji i ochrony zdrowia.
- 6 Cele, o których mowa w §5 realizowane są poprzez zadania wykonywane przez wszystkich pracowników Przedszkola we współpracy z rodzicami, organem prowadzącym i innymi instytucjami działającymi w środowisku lokalnym, w dążeniu do podnoszenia jakości pracy placówki.
- Podstawowymi zadaniami Przedszkola są:
- realizacja programów wychowania przedszkolnego, określonych w zestawie programów w przedszkolu, w tym dostosowanie organizacji procesu nauczania – wymagań, środków dydaktycznych, metod i form pracy oraz czasu i tempa pracy do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- realizacja działań wychowawczo-profilaktycznych zaplanowanych w programach wychowania przedszkolnego i planie pracy Przedszkola kształtujących postawy patriotyczne, prospołeczne, proekologiczne, oraz prozdrowotne, które nie tylko promującą zdrowy styl życia, ale skutecznie zapobiegają współczesnym zagrożeniom;
- organizowanie na życzenie rodziców nauki religii;
- organizowanie i udzielanie uczniom, rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- organizowanie kształcenia specjalnego oraz opieki dla uczniów z niepełnosprawnością, w tym z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnością ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju tej niepełnosprawności;
- organizowanie zajęć umożliwiającym dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, w tym nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego oraz nauki własnej historii i kultury;
- organizowanie zajęć dodatkowych rozwijających zdolności i zainteresowania, w tym organizowanie indywidualnego programu lub toku nauki;
- upowszechnianie i wdrażanie wiedzy dotyczącej zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, jego wzmacnianie w znaczeniu fizycznym i psychicznym, a także zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji zajęć szkolnych z uwzględnieniem przyjętych zasad;
- organizowanie dożywiania uczniów z uwzględnieniem zasad zdrowego żywienia, w tym zapewnienie warunków do kulturalnego spożywania posiłków.
- 7 Podstawowymi sposobami realizacji zadań Przedszkola są:
- obowiązkowe zajęcia wspierające rozwój dziecka z całą grupą, czyli zajęcia kierowane związane z planową realizacją podstawy programowej i niekierowane takie jak spożywanie posiłków, odpoczynek, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ubieranie się czy rozbieranie;
- zabawa, jako naturalnie pojawiająca się sytuacja edukacyjna umożliwiająca naukę i zdobywanie doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną, w tym zabawa swobodna z wyborem miejsca i rodzaju aktywności,
- zajęcia rytmiki oraz gimnastyki, zabawy ruchowe i muzyczno- ruchowe na świeżym powietrzu ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy;
- samorzutna aktywność dziecka;
- twórczość artystyczna;
- zajęcia związane z prowadzeniem preorientacji zawodowej mającej na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień
- Zadania realizowane są podczas zajęć grupowych, zespołowych oraz indywidualnej pracy z dzieckiem.
- Organizacja realizacji zadań – zabawy, nauki i wypoczynku w oddziale przedszkolnym oparta jest na ramowym rozkładzie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
- Realizację zadań w oddziale przedszkolnym wspiera aranżacja przestrzeni edukacyjnej, w tym zorganizowanie stałych i czasowych kącików tematycznych oraz miejsc przeznaczonych na odpoczynek, zabawę, spożywanie posiłków.
- 8 W oddziałach przedszkolnych organizuje i udziela się dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych każdego dziecka oraz rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną, mającą na celu w szczególności rozpoznanie u dzieci:
- szczególnych uzdolnień;
- przyczyn trudności rozwojowych;
- przyczyn zaburzeń zachowania.
- Wyniki obserwacji pedagogicznej są dokumentowane i udostępniane rodzicom.
- Nauczyciele w toku bieżącej pracy udzielają uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która polega na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka oraz dostosowaniu organizacji procesu nauczania i opieki, w tym metod, form pracy, materiałów i przestrzeni edukacyjnej oraz tempa pracy.
- Wychowawcy grupy dwa razy w roku – na zakończenie półrocza i na zakończenie roku szkolnego we współpracy z rodzicami dokonują oceny efektywności wsparcia udzielanego dzieciom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczna.
- W przypadku niezadowalających efektów wsparcia udzielanego w przedszkolu, Dyrektor
w porozumieniu z rodzicami, zwraca się do poradni psychologiczno-pedagogicznej
o dokonanie pogłębionej diagnozy specjalistycznej i uzupełnienie dotychczasowych form wsparcia. - Rodzicom przysługuje prawo dostępu do dokumentacji dotyczącej ich dziecka, zgromadzonej w wyniku prowadzonych obserwacji pedagogicznych i udzielanego wsparcia.
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej także rodzicom dzieci i nauczycielom. Pomoc polega, w szczególności na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu umiejętności metodycznych i wychowawczych w szczególności w formie porad, konsultacji oraz warsztatów i szkoleń.
- Dyrektor przedszkola z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym, w szczególności:
- ustala dzieciom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną formy tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
- informuje na piśmie rodziców dziecka o formach i zakresie udzielanej pomocy.
- Pozostałe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy.
- 9 Dla dzieci z niepełnosprawnością w oddziale przedszkolnym organizuje się wychowanie przedszkolne w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
- Koordynatorem organizacji kształcenia specjalnego oraz wsparcia i pomocy dla dzieci z niepełnosprawnością jest pedagog specjalny lub inny specjalista wskazany przez dyrektora przedszkola. Koordynator odpowiada także za likwidację barier i zapewnienie dostępności cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej oraz architektonicznej, w zakresie określonym przez ustawę o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zgodnie z odrębnymi przepisami i dostarczone do przedszkola z wnioskiem rodziców o objęcie dziecka kształceniem specjalnym.
- Zespół nauczycieli przy współpracy ze specjalistami, w tym w szczególności przy współpracy z pedagogiem specjalnym w terminie 30 dni od dostarczenia orzeczenia lub do 30 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna naukę, przeprowadza Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia, zwaną dalej WOPFU. Celem tego działania jest jak najpełniejsze opisanie funkcjonowania ucznia na terenie przedszkola w sytuacjach edukacyjnych i pozaeduakcyjnych, w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi.
- Dyrektor dla każdego ucznia objętego kształceniem specjalnym powołuje zespół nauczycieli i specjalistów odpowiedzialnych za opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET-u). Za wdrożenie i ocenę efektywności IPET-u odpowiada wychowawca przy współpracy z pedagogiem specjalnym.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym w oddziale przedszkolnym zapewnia się:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- dostosowanie przestrzeni przedszkolnej do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
- realizację zajęć specjalistycznych organizowanych ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym zajęcia rewalidacyjne i terapeutyczne.
- W ramach zajęć dziecko otrzymuje wsparcie specjalistów w zależności od typu wykrytej niepełnosprawności. Są to, w szczególności:
- zajęcia specjalistyczne stymulujące rozwój dziecka organizowane w małych zespołach prowadzone przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, takie jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne o charakterze terapeutycznym;
- indywidualne zadania i ćwiczenia, zlecone przez specjalistę, wykonywane za zajęciach w przedszkolu pod kierunkiem nauczyciela wychowawcy;
- zadania i ćwiczenia, zlecone przez specjalistę, do wykonywania w domu wspólnie z rodzicami;
- działania wspomagające i korygujące rozwój dziecka realizowane przez nauczyciela w czasie realizacji podstawy programowej, w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
- działania zaplanowane i realizowane przez specjalistów w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działania oparte na teorii integracji sensorycznej;
- działania zaplanowane przez nauczycieli uczących i specjalistów Indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym;
- Wspomaganie rodziny dziecka z niepełnosprawnością polega w szczególności na:
- udzielaniu pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
- wzmacnianiu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem oraz pomocy w zrozumieniu dziecka i akceptacji niepełnosprawności,
- rozpoznawaniu i rozumieniu zachowań dziecka utrwalaniu właściwych reakcji na te zachowania;
- udzielaniu instruktażu i porad oraz prowadzeniu konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
- identyfikowaniu i eliminowaniu barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
- Szczegółowe warunki organizowania wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością określają odrębne przepisy.
- 10 Dzieci należące do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, korzystają z zajęć umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. Są to:
- nauka języka mniejszości narodowej lub etnicznej albo nauka języka regionalnego;
- nauka własnej historii i kultury.
- Dodatkowo, za zgodą organu prowadzącego, Przedszkole może prowadzić dla uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym zajęcia artystyczne lub inne zajęcia.
- W wykonywaniu zadań, o których mowa w ust. 1 i 2 Dyrektor przedszkola współdziała z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
- Sposób organizacji nauki języka i kultury kraju mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym pochodzenia, a także dzieci niebędących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy prawa.
- Dzieciom niebędącym obywatelami polskimi oraz dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, Przedszkole zapewnia integrację ze środowiskiem przedszkolnym, w tym w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- 11 Przedszkole organizuje zajęcia religii.
- Podstawą udziału dziecka w zajęciach religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia złożone do Dyrektora przedszkola przed rozpoczęciem roku szkolnego.
- Życzenie udziału w zajęciach religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
- Pozostałe zasady organizacji zajęć religii określają odrębne przepisy.
- 12 Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem związanym z realizacją podstawy programowej poprzez:
- realizację przez nauczycieli zadań związanych z bezpieczeństwem;
- rejestrowanie wyjść poza teren przedszkola;
- przestrzeganie liczebności grup;
- odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
- oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
- prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;
- coroczne kontrole obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów;
- umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji szkoły i przeprowadzaniu regularnie symulacji ewakuacji szkoły;
- oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
- zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
- ogrodzenie terenu przedszkola;
- zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń gospodarczych;
- wyposażenie pomieszczenia oddziału w apteczkę zaopatrzoną w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
- dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci;
- przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Rozdział 3
Organizacja pracy Przedszkola
- 13 Przedszkole organizacyjnie jest placówką nieferyjną, funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej, której termin ustala Organ Prowadzący Przedszkole na wniosek Dyrektora w uzgodnieniu z Radą Rodziców.
- O terminie przerwy wakacyjnej rodzice zostają poinformowani z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.
- W okresie przerwy wakacyjnej dzieciom zapewnia się opiekę w dyżurującym innym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w innej szkole.
- 14 Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 7 lat. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje poradnia psychologiczno – pedagogiczna.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.45 do 17.00.
- W oddziale zatrudnionych jest jeden lub dwóch nauczycieli wychowawców. Nauczyciel podczas prowadzenia wszystkich zajęć, w tym wyjść poza teren przedszkola, wycieczek, festynów, imprez i uroczystości organizowanych w przedszkolu, jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel nie może opuścić grupy, która została powierzona jego opiece, warunkiem opuszczenia miejsca pracy jest przekazanie grupy pod opiekę drugiemu nauczycielowi i poinformowanie o tym Dyrektora przedszkola.
- Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno – wychowawczych w grupach międzyoddziałowych, jeżeli liczebność grup w oddziałach w tym czasie jest niewielka i nie przekracza 25 osób.
- Grupa międzyoddziałowa, o której jest mowa w ust. 7, jest tworzona na okres roku szkolnego w godzinach 6.45 do 8.00 oraz 16.00 do 17.00, w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci Dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów pod warunkiem, że liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie przekracza 25 osób.
- Na każdy oddział zatrudnia się woźną oddziałową, która współpracuje z nauczycielami w realizacji zadań opiekuńczych, a do grupy dzieci 3-letnich – pomoc nauczyciela.
- W Przedszkolu zabrania się wnoszenia przez dzieci urządzeń elektronicznych, tj.: smartwatche, telefony komórkowe itp. oraz biżuterii.
- 15 W celu zapewnienia dzieciom pełnego bezpieczeństwa Przedszkole określa następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
1) dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice;
2) rodzice mogą pisemnie upoważnić inną pełnoletnią osobę do przyprowadzania i odbierania ich dziecka z przedszkola, przedkładając stosowne upoważnienie nauczycielom prowadzącym oddział. Upoważnienie w formie pisemnej zawiera: nazwisko i imię osoby upoważnionej, adres zamieszkania, serię i numer dowodu osobistego oraz telefon kontaktowy;
3) rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
4) osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać dziecko bezpośrednio pod opiekę nauczyciela lub innego pracownika przedszkola pełniącego poranny dyżur w szatni;
5) nauczyciel ma obowiązek osobiście lub za pośrednictwem innego pracownika przedszkola pełniącego dyżur w szatni sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości, wskazany w upoważnieniu i na żądanie nauczyciela go okazać.
6) nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie może ona zapewnić dziecku bezpieczeństwa (podejrzenie, że ta osoba jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających);
7) o każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje Dyrektora przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami lub innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka;
8) odmowa wydania dziecka z ww. powodu może także dotyczyć rodzica. W tej sytuacji nauczyciel próbuje skontaktować się z drugim rodzicem w celu odebrania dziecka oraz powiadamia o tym fakcie Dyrektora;
9) W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 17.00, nauczycielka zobowiązana jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie. Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczycielka oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1 godzinę – do 18.00. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia Dyrektora oraz najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami i postępuje zgodnie z instrukcjami otrzymanymi od ww. instytucji;
10) Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe dotyczące ograniczenia lub odebrania praw rodzicielskich drugiemu rodzicowi.
- 16 Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po otrzymaniu takiej informacji. Dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
- 17 Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez Organ Prowadzący.
- Organ Prowadzący może uchylić bądź wprowadzić opłatę pobytową za przedszkole.
- W przypadku uczęszczania do przedszkola dziecka z innej gminy, która nie zawarła porozumienia z M. St. Warszawa w sprawie refundowania kosztów pobytu dziecka w przedszkolu, rodzice takiego dziecka uiszczają pełną opłatę w wysokości ustalonej przez M. St. Warszawa.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci w formie trzech posiłków: śniadanie, obiad i podwieczorek.
- Dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z wybranych posiłków w zależności od czasu jaki spędza w przedszkolu. Przewiduje się możliwość rezygnacji ze śniadania, jeżeli dziecko przychodzi do przedszkola później lub podwieczorku, jeżeli dziecko jest odbierane wcześniej.
- Wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor w porozumieniu z Organem Prowadzącym Przedszkole.
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola i korzystających z wyżywienia zobowiązani są do uiszczania opłaty żywieniowej za każdy miesiąc z góry, w terminie do 15-go danego miesiąca.
- W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności, z wyłączeniem pierwszego dnia nieobecności dziecka, w przypadku jeśli nieobecność nie była zgłoszona wcześniej. Zwrot następuje w następnym miesiącu rozliczeniowym.
- 18 Ustala się następujące formy współdziałania nauczycieli z rodzicami oraz ich częstotliwość:
- w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego Dyrektor zapoznaje rodziców ze Statutem przedszkola, Rocznym planem pracy przedszkola, Harmonogramem uroczystości, a nauczyciele z wymaganiami podstawy programowej, formami pracy z uczniem, zasadami współpracy;
- w połowie roku szkolnego organizowane jest zebranie podsumowujące pracę dydaktyczno-wychowawczą z dziećmi w I semestrze;
- w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę;
- konsultacje indywidualne z rodzicami, podczas których nauczyciel przekazuje informacje o osiągnięciach i postępach dziecka, a także o problemach dziecka;
- rozmowy telefoniczne, w czasie których mogą być przekazywane informacje o dziecku w razie braku możliwości bezpośredniego spotkania z rodzicem;
- zajęcia otwarte dla rodziców organizowane 2 razy w roku szkolnym;
- udział w uroczystościach i imprezach okolicznościowych zgodnie z Harmonogramem Imprez i Uroczystości.
- Bieżące informacje dotyczące aktualnej działalności Przedszkola przekazywane są w formie elektronicznej za pośrednictwem strony internetowej placówki, konta na Facebooku oraz korespondencji mailowej za pośrednictwem służbowych kont nauczycieli.
- Kontakty z rodzicami są rejestrowane w Rejestrze rozmów z rodzicami.
Rozdział 4
Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- 19 Zajęcia w przedszkolu zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych imprez,
- temperatury zewnętrznej lub temperatury w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, która zmoże spowodować zagrożenie zdrowia dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
- Dyrektor przedszkola może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci. Zawieszenie zajęć może dotyczyć oddziału, kilku oddziałów lub całego przedszkola, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
- Zawieszenie zajęć jest możliwe za zgodą Organu Prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii inspektora właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
- Przedszkole będzie prowadzić nauczanie zdalne w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni, w związku z tym nauczanie zdalne powinno nastąpić nie później niż w trzecim dniu zawieszenia zajęć.
- 20 Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz spotkania z dziećmi, rodzicami i nauczycielami związane z realizacją zadań Przedszkola odbywają się z wykorzystaniem funkcjonalności Platformy Edukacyjnej Microsoft TEAMS oraz poczty elektronicznej przez konta służbowe nauczycieli. Zabrania się wykorzystywania w komunikacji z dziećmi, rodzicami i nauczycielami kont prywatnych.
- Dodatkowo nauczyciele do realizacji zajęć wykorzystują bezpłatne aplikacje, programy, generatory zadań i kart pracy, gry dydaktyczne oraz strony internetowe uwzględniające specyfikę pracy w przedszkolu rekomendowane przez ministerstwo, doradców metodycznych i innych specjalistów.
- Materiały niezbędne do realizacji zajęć i zadania potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem programowym są udostępniane na stronie internetowej Przedszkola, na Facebooku oraz w postaci wiadomości e-mail wysyłanych do rodziców ze służbowych kont nauczycieli.
- Kształcenie na odległość odbywa się z zachowaniem właściwej higieny pracy umysłowej uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych. Niedopuszczalne są sytuacje nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi do samodzielnej realizacji zadaniami.
- Zajęcia on-line odbywają się w czasie pracy przedszkola, w godzinach stałych ustalonych przez Dyrektora:
- nauczyciele wychowania przedszkolnego 8:00 – 13:00
- nauczyciele wspomagający 8:00 – 12:00
- logopedzi oraz pedagog specjalny według harmonogramu;
- psycholog 8:00 – 11:30 w piątki.
Rozdział 5
Organy Przedszkola
- 21 Organami Przedszkola są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
- 22 Stanowisko Dyrektora przedszkola powierza się na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym Przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej;
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
- przewodniczącego Rady Pedagogicznej
- organu nadzoru pedagogicznego dla szkoły..
- Szczegółowe kompetencje Dyrektora określa ustawa Prawo oświatowe oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 3. W szczególności jest to:
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci, nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
- dbanie o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
- prowadzenie nadzoru wewnętrznego, analizowanie wyników kontroli i obserwacji zajęć oraz wdrażanie formułowanych na ich podstawie wniosków i zaleceń;
- nadzorowanie realizacji celów i zadań przedszkola, o których mowa w rozdziale 2;
- zapewnianie wysokiej jakości pracy opiekuńczo – wychowawczej Przedszkola;
- zgłaszanie problemów dziecka, rodziny, działań przemocowych do OPS, Centrum Pomocy Rodzinie lub właściwego Sądu Rodzinnego o wgląd w wychowanie, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
- przekazywanie Radzie Pedagogicznej i innym organom Przedszkola wniosków z nadzoru i informacji o działalności placówki.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
- Dyrektor jako administrator danych osobowych dzieci, rodziców, pracowników szkoły i współpracowników dba o celowe przetwarzanie tych danych, zgodnie z odrębnymi przepisami, a w szczególności zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z prawem.
- 23 Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w drodze uchwał.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące Rady Pedagogicznej określa odrębna ustawa.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie regulaminu, który określa:
- organizację zebrań;
- sposób powiadomienia członków Rady o terminie i porządku zebrania;
- sposób dokumentowania działań Rady;
- wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
- W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków komunikacji elektronicznej.
- 24 Rada Rodziców jest organem społecznym, kolegialnym Przedszkola z możliwością kadencyjności, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa odrębny regulamin.
- 25 Wszystkie organy pracują na rzecz Przedszkola, przyjmując zasady współdziałania ze sobą w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku oraz nieingerowania w swoje kompetencje.
2.Współdziałanie polega przede wszystkim na bieżącym informowaniu pozostałych organów o swojej działalności i planowanych kierunkach działań.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- 26. Rozstrzyganie sporów między organami Przedszkola odbywa się w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
- Obowiązkiem organów jest dążenie do rozstrzygania sporów na terenie przedszkola na zasadach porozumienia lub w drodze mediacji.
- W przypadku braku porozumienia przyjmuje się następujący tryb postepowania:
- Dyrektor w ciągu 7 dni od zgłoszenia sprawy zwołuje zebranie reprezentantów zaangażowanych w konflikt organów w celu wysłuchania stron i osiągnięcia porozumienia w spornej kwestii;
- reprezentantów wybiera przewodniczący organu, oprócz reprezentantów w zebraniu uczestniczy osoba poszkodowana w konflikcie;
- w przypadku, gdy zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu lub jedną ze stron konfliktu jest Dyrektor, powołuje się zespół mediacyjny.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 26 W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli i pracowników samorządowych na stanowiskach niepedagogicznych.
- Nauczycieli zatrudnia się na następujących stanowiskach pracy:
- nauczyciel wychowawca;
- nauczyciel wspomagający;
- lektor języka angielskiego;
- nauczyciel rytmiki;
- nauczyciel religii;
- pedagog specjalny;
- psycholog;
- logopeda;
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników określają odrębne przepisy prawa.
- 27 Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów;
2) kontrolowanie miejsc przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzętu, pomocy dydaktycznych i innych narzędzi;
3) udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomienie Dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach np.: podwyższona temperatura;
4) zapoznanie rodziców z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale;
5) przekazywanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat dziecka;
6) udzielanie rodzicom porad i wskazówek od nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
7) pozyskiwanie rodziców do działań na rzecz placówki;
8) dbałość o jakość komunikacji z rodzicami;
9) planowanie i prowadzenie pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
10) organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego umożliwiającego odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzeniu doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna;
11) zapewnienie niezależnego i twórczego charakteru zabawowego, jako głównej aktywności dziecka;
12) prowadzenie działań prozdrowotnych, promujących zdrowy styl życia;
13) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
14) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej – zgonie z obowiązującymi przepisami;
15) wypracowanie własnych metod pracy z dzieckiem uwzględniając jego możliwości rozwojowe i zainteresowania;
16) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
17) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematycznie podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
18) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki;
19) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych oraz ich dokumentowanie;
20) przeprowadzenie diagnozy gotowości szkolnej 6-latka;
21) przekazywanie rodzicom wniosków z obserwacji i diagnozy;
22) planowanie i prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi na podstawie wyników obserwacji;
23) konsultowanie ze specjalistami sposobów oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- 29 Do zadań nauczyciela religii należy:
- realizacja programu zatwierdzonego przez władze kościoła katolickiego;
- kształtowanie osobowości chrześcijańskiej dzieci odwołując się do ich aktualnych doświadczeń;
- Podejmowanie twórczych działań na rzecz duchowej przemiany dzieci;
- wychowanie dzieci w duchu dawania świadectwa prawdzie;
- kształtowanie u dzieci odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka.
- 30 Do zadań lektora języka angielskiego należy:
- osłuchanie dzieci z mową mówioną w języku angielskim;
- nauka wyrazów podstawowych: nazw przedmiotów, zjawisk, zwierząt z najbliższego otoczenia dziecka, kolorów;
- nauka prostych rymowanek, wierszyków, piosenek angielskich;
- dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć;
- indywidualizacja prace z dziećmi zdolnymi i posiadającymi trudności.
- 31 Do zadań nauczyciela rytmiki należy:
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci, poczucia rytmu oraz inwencji twórczej w zakresie improwizacji ruchowej do słuchanej muzyki;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania różnych elementów muzyki;
- nauka piosenek z repertuaru dziecięcego oraz podstawowych kroków wybranych tańców;
- dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć.
- 32 Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.
- 33 Do zadań pedagoga należy pomoc nauczycielom, w szczególności w zakresie:
- rozpoznawania indywidualnych potrzeb dzieci oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określania form i sposobów udzielania pomocy pedagogicznej dzieciom, w tym dzieciom z wybitnymi uzdolnieniami, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowania i prowadzenia różnych form pomocy pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, wynikających ze szczególnych przepisów prawa, w tym rozporządzenia w sprawie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej i kształcenia dzieci niepełnosprawnych;
- podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z planu pracy przedszkola we współpracy z rodzicami i nauczycielami oraz analizy ich skuteczności;
- współdziałania z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi.
- 34 Do zadań psychologa należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci w sferze rozwoju psychicznego;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie dla dzieci i ich rodziców różnych, szczególnie indywidualnych form pomocy psychologicznej nakierowanej na pomoc w zakresie rozwiązywania problemów emocjonalnych, związanych nadpobudliwością, napadami gniewu, złości, niską samooceną, stanami lękowymi czy depresyjnymi;
- organizowanie różnych form terapii psychologicznej indywidualnej i grupowej w zależności od zdiagnozowanych potrzeb dziecka;
- współpraca z pedagogiem i pedagogiem specjalnym oraz innymi specjalistami i nauczycielami w zakresie opracowania Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia oraz w zakresie opracowania i realizacji w Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla uczniów objętych kształceniem specjalnym.
- 35 Do zadań nauczyciela wspomagającego należy:
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dziecka, we współpracy z rodzicami dziecka;
- opracowywanie indywidualnych form wsparcia terapeutycznego dzieci;
- udział w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpraca z zespołem odnośnie stosowanych metod i technik pracy, przy tworzeniu IPET-u;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
- prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków, w szczególności zajęć rewalidacyjnych.
- 36 W przedszkolu zatrudnia się pracowników niepedagogicznych na stanowiskach: wicedyrektor, kierownik gospodarczy, sekretarka, pomoc nauczyciela, woźna oddziałowa, kucharz, pomoc kucharza, dozorca. Ww. stanowiska pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi przedszkola.
- 37 Do zadań Wicedyrektora należy:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą Przedszkola;
2) organizowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczycieli;
3) przygotowanie projektów niektórych dokumentów organizacji Przedszkola (m.in. rocznego planu pracy przedszkola, przedszkolnego zestawu programów, przydziału czynności dodatkowych nauczycielom, planu wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli);
4) prowadzenie czynności związanych z organizacją nadzoru pedagogicznego, ewaluacją wewnętrzną przedszkola oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
5) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i zapewnienie ciągłości realizacji planów nauczania i wychowania;
6) terminowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz innych sprawozdań zleconych przez Dyrektora przedszkola;
7) realizacja zadań związanych z prowadzeniem nadzoru pedagogicznego w placówce;
8) sprawowanie nadzoru nad pełną realizacją przez nauczycieli programów dopuszczonych do realizacji;
9) obserwowanie zajęć i innych form pracy prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów celem systematycznego doskonalenia ich pracy;
10) dokonywanie kontroli dokumentacji pedagogicznej;
11) uczestnictwo w pracach związanych z oceną pracy i oceną dorobku zawodowego za okres stażu nauczycieli;
12) wnioskowanie do Dyrektora o nagradzanie, wyróżnianie i karanie nauczycieli;
13) w przypadku nieobecności Dyrektora spowodowanej chorobą lub urlopem, zatwierdzanie bieżących dokumentów finansowych;
14) hospitowanie nauczycieli, wydawanie zaleceń pokontrolnych i pohospitacyjnych oraz egzekwowanie ich wykonania;
15) wnioskowanie do Dyrektora o przyznanie dodatku motywacyjnego nauczycielom za osiągnięcia w pracy zawodowej;
16) sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem praktyk studenckich. - 38 Do zadań kierownika gospodarczego należy:
- sprawowanie nadzoru nad sporządzaniem posiłków, ich prawidłowym wydawaniem oraz dbanie o ich kaloryczność zgodną z normami żywienia zbiorowego dzieci;
- dbałość o należyte i zgodne z normami zapasy produktów żywnościowych;
- dopilnowanie utrzymania się w wyznaczonej stawce żywieniowe;
- sporządzanie jadłospisów, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- nadzorowania działalności przedszkola w zakresie bezpieczeństwa żywności i żywienia, zgodnie z wymogami organu nadzoru sanitarnego;
- sprawowanie kontroli wewnętrznej warunków sanitarnych we wszystkich etapach produkcji i obrotu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie dokumentacji związanej z żywieniem dzieci;
- wykonywanie prac związanych z obiegiem pieniędzy a w szczególności pobieranie z kasy zaliczek do dokonywania zakupów i rozlicznie zaliczek w ciągu 7 dni;
- wykonywanie czynności dotyczących gospodarki materiałowo – magazynowej, w tym codzienne wydawanie produktów z magazynu.
- 39 Do zadań sekretarki należy:
- prowadzenie dokumentacji personelu, nadzór nad korespondencją przychodzącą i wychodzącą, zgodnie z podziałem akt oraz wg instrukcji kancelaryjno – archiwalnej;
- gromadzenie aktualnych aktów prawnych, tworzenie dokumentacji i prowadzenie korespondencji, prowadzenie ewidencji i rejestru pracowników zatrudnionych w placówce oraz rencistów i emerytów.
- 40 Do zadań kucharza należy:
- udział w planowaniu posiłków dla dzieci i ich wykonywanie;
- codzienne pobieranie produktów z magazynu do sporządzenia posiłków wg norm;
- odpowiednie zabezpieczanie ich przed obróbką;
- przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzorowanie jej wykonania;
- przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp, ppoż;
- natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wszystkich usterek i nieprawidłowości występujących na zapleczu kuchennym stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa;
- dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków;
- wydawanie posiłków o wyznaczonych godzinach;
- ścisłe przestrzeganie receptur przygotowywanych posiłków;
- racjonalne wykorzystanie pobieranych produktów;
- właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z przewidzianymi normami i zgodne z podanym stanem dzieci i personelu do żywienia w danym dniu;
- zgodność kaloryczną przygotowywanych potraw z ich zaplanowaną wartością;
- przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami Stacji Sanepidu;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej zasad HCCP.
- 41 Do zadań pomocy kucharza należy:
- obróbka wstępna warzyw i owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków, tj. mycie, obieranie, czyszczenie;
- odpowiednie zabezpieczanie produktów przed i podczas obróbki;
- oszczędne gospodarowanie wydanymi produktami;
- rozdrabnianie warzyw i owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji wykorzystywanych maszyn gastronomicznych;
- przygotowywanie potraw zgodnie z poleceniami kucharz;
- przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp, ppoż.;
- natychmiastowe zgłaszanie kucharzowi wszystkich usterek, nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa,
- pomoc przy porcjowaniu posiłków,
- pomoc przy wydawaniu posiłków o wyznaczonych godzinach,
- przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych,
- mycie naczyń i sprzętu kuchennego;
- doraźne zastępowanie kucharza w przypadku jego nieobecności.
- 42 Do zadań dozorcy należy:
- otwieranie i zamykanie przedszkola;
- czuwanie nad bezpieczeństwem budynku i całością sprzętu szkolnego;
- informowanie o zaistniałych usterkach technicznych;
- czuwanie nad utrzymaniem czystości i porządku pomieszczeń szkolnych;
- sprzątanie i utrzymywanie w czystości przeznaczonego metrażu i obejścia przedszkola;
- sprawdzanie zamknięcia okien i pomieszczeń przedszkola przed zakończeniem pracy.
- czuwanie nad sprawnością urządzeń technicznych w przedszkolu;
- dokonywanie systematycznego przeglądu w urządzeń technicznych w poszczególnych pomieszczeniach przedszkola;
- usuwanie bieżących usterek powstałych w budynku i jego obejściu;
- koszenie trawy wokół przedszkola;
- zakup narzędzi niezbędnych do prac konserwatorskich, po uzgodnieniu z Dyrektorem.
- 43 Do zadań pomocy nauczyciela należy:
- wspieranie nauczyciela w opiece nad dziećmi podczas zajęć dydaktycznych i w czasie swobodnej zabawy oraz w czasie wycieczek, wyjść poza teren przedszkola i spacerów;
- pomoc dzieciom w czynnościach obsługowych;
- utrzymywanie w ładzie i porządku oraz czystości przydzielonego oddziału;
- wykonywanie zadań i poleceń nauczyciela związanych z opieką nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu.
- 44 Do zadań woźnej oddziałowej należy:
- pomaganie dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się, pomaganie nauczycielowi w opiece nad dziećmi podczas spacerów i wycieczek, sprzątanie po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych, ponoszenie odpowiedzialności za podopiecznych w chwilach krótkotrwałych nieobecności nauczycielek np. podczas pobytu w toalecie, właściwe reagowanie na niebezpieczne zachowania podopiecznych;
- przynoszenie naczyń do sali przed posiłkiem, rozdawanie dzieciom właściwych porcji posiłków, wg ilości określonych przez normy żywieniowe, dbałość o ich estetyczne podawanie posiłków, pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących, przestrzeganie zasad dobrej praktyki w zakresie higieny;
- odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi, zgodnie z opracowanymi procedurami, zgłaszanie przełożonemu wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu, monitorowanie obiektu pod kątem pojawiania się osób postronnych, utrzymywanie rewirów wyznaczonych do sprzątania w należytej czystości;
- w przypadku nieobecności innej woźnej wykonywanie pracy będącej w przydziale czynności nieobecnego pracownika.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki dzieci
- 45 Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania własności;
- opieki i ochrony na wszystkich organizowanych przez przedszkole zajęciach, wyjściach, wycieczkach, imprezach w budynku przedszkola i poza nim;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- akceptacji jego osoby;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
- szanować kolegów i wytwory ich pracy;
- szanować nietykalność cielesną innych dzieci i dorosłych;
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
- szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
- przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- właściwie zachowywać się podczas zajęć edukacyjnych;
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
- szanować nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
- przestrzegać warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie przedszkola;
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
- 46 Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może skreślić dziecko (z wyłączeniem dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym) z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
- nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;
- zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego lub powtarzającego się nieterminowego regulowania należności;
- zachowań dziecka, które w sposób szczególny narażają dobro innych dzieci;
- pozostawania dziecka w przedszkolu poza godzinami jego pracy;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu przedszkola;
- dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną o przeciwwskazaniach do korzystania z pobytu w przedszkolu ogólnodostępnym z zaleceniem przedszkola integracyjnego lub specjalnego.
- 47 Tryb postępowania w przypadku skreślenia z listy wychowanków:
- uzyskanie informacji o nieobecności dziecka lub innych przesłankach, które mogą być powodem skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- ustalenie przyczyn nieobecności lub analiza powodów, dla których dziecko nie powinno uczęszczać do przedszkola;
- podjęcie uchwały o skreśleniu;
- pisemne poinformowanie rodziców lub prawnych opiekunów o skreśleniu z listy;
- od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków rodzicom przysługuje prawo do odwołania do rady pedagogicznej za pośrednictwem dyrektora w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia;
- po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
- 47 Sprawy nieuregulowane w Statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Dyrektor powiadamia organy Przedszkola o każdej zmianie w Statucie.
- Tekst Statutu w formie ujednoliconej jest publikowany po każdej nowelizacji na stronie internetowej Przedszkola oraz udostępniany w sekretariacie w formie papierowej.